위험물 https://www.ncs.go.kr/unity/th03/ncsSearchMain.do
OIL & CHEMICAL Tanker
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=H2QTKQzBl7c
Engine Room Tour of a Oil-Chemical Tanker Ship | Life At Sea | Mariner Mahbub








IBC code - The IBC Code provides an international standard for the safe carriage in bulk by sea of dangerous chemicals and noxious liquid substances listed in
https://www.imo.org/en/OurWork/Safety/Pages/IBC-Code.aspx
FSS Code (화재안전장치)
FSS code - The FSS Code, or International Code for Fire Safety Systems, is a set of international treaties that aim to reduce the risk of fire and help with emergency response on ships. The International Maritime Organization (IMO) organizes the code under the SOLAS Convention, and some of its components were created after high-profile passenger ship disasters in the last century.
http://shipsbusiness.com/tanker-equipment-and-machinery.html
SOLAS - https://blog.naver.com/ddokki9/90038243151
SOLAS (Safety of Life at Sea), 1974
정식 명칭은 International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), 1974 이며, 해상인명안전조약 이라고 불린다.
상선의 안전에 관한 모든 국제적인 조약들 중에서 가장 중요한 것으로 인식되고 있는 SOLA S는 Titanic 호 사고에 대한 대책으로 1914 년에 처음 제정되었고, 1928년, 1948년 그리 고 1960년에 각각 개편되었다.
1960년 조약(발효: 1965년 5월 26일)은 IMO 조직이 구성된 후 첫 주요과제로 수행되었고, 관련 산업의 기술적인 발전에 보조를 맞춘 현대적인 규정이었으며, 주기적인 갱신으로 유지 하고자 하였다. 그러나 실제적으로는 개정 절차가 매우 느리게 진행되므로 개정 내용의 적시 발효가 불가능하였다.
그결과 1974 년에 그 때까지의 개정 내용 및 간단화된 개정 절차를 포함한 완전히 새로운 조약을 채택하게 되었다. 새로운 개정 절차는 회원국 다수가 (예를 들면 2/3) 승인할 때까지 기다리는 대신에, 정해진 일자까지 승인국의 수 만큼의 이의가 제기되지 않는다면 발효되는 것으로 하는 묵시적 승인 방식을 적용하는 것이다.
1974 년 조약은 그 이후 많은 개정으로 갱신되었으며, 따라서 현재 유효한 조약을 표현할 때 SOLAS, 1974, as amended 라고 한다.
관련사이트
http://www.austlii.edu.au/au/other/dfat/treaties/1983/22.html SOLAS 1974 (1974년 조약 전문) http://www.admiraltylawguide.com/conven/protosolas1978.html SOLAS 1974 (1978 Protocol 전 문)
http://www.austlii.edu.au/cgi-bin/disp.pl/au/other/dfat/seldoc/1988/3611.html?query=collision SOLAS 1974 (1988 Protocol 전문)
http://www.admiraltylawguide.com/conven/amendsolasannex1995.html SOLAS 1974 (1995 Amendment to Annex) 부속서 개정내용
ODM.E장치 _ https://www.smidacn.com/ /
ODME
(Oil Discharge Monitoring System)
https://blog.naver.com/ache0217/221191084805
선박용 기름배출 감시장치
https://koreascience.kr/article/JAKO201012368299652.page
OIL DISCHARGE MONITORING SYSTEM
- https://mr-marinegroup.com/instruments-controls/all-services/oil-discharge-monitoring-equipment/
ODM(Original Development Manufacturer)은 주문자가 생산을 위탁한 제품을 개발하고 생산하는 기업을 뜻합니다. 대한민국에서는 '제조자 개발생산', '제조자 설계생산'으로 번역하기도 합니다. ODM은 제품 설계까지 위탁받아 수행하는 회사입니다.
(1) 협약원명 Protocol of 1978 relating to the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973 as modified by the Protocol of 1978 thereto
② 협약의 구성
가) 본문 : 20개조의 조문으로 구성
나) 의정서Ⅰ : 유해물질로 인한 사고의 통보에 관한 규칙
다) 의정서Ⅱ : 본문 제10조의 규정에 따른 중재에 관한 규칙
라) 부속서Ⅰ : 기름에 의한 오염방지를 위한 규칙
마) 부속서Ⅱ : 산적된 유해액체물질에 의한 오염규제를 위한 규칙
바) 부속서Ⅲ : 포장된 형태로 선박에 의하여 운송되는 유해물질에 의한 오염방지를 위한 규칙
사) 부속서Ⅳ : 선박으로부터의 오수에 의한 오염방지를 위한 규칙
아) 부속서Ⅴ : 선박으로부터의 폐기물에 의한 오염방지를 위한 규칙
자) 부속서Ⅵ : 선박으로부터의 대기오염의 방지를 위한 규칙
차) 결의 : 26개의 결의로 구성
출처 : IMO Guide Book (해양수산부, 2017)
http://shipsbusiness.com/tanker-equipment-and-machinery.html#google_vignette
CARGO PIPING SYSTEM - Pipe design
CARGO TANK VENTING SYSTEM - P/V valve / https://www.imorules.com/OSVCHEM.html
https://www.imorules.com/GUID-3E58F2E2-65A0-4F6A-B7BF-CCCB2A91D2B7.html#google_vignette
CARGO PUMP ROOM SAFETY
- Here are some safety considerations for cargo pump rooms:
- SOLAS requires cargo pump rooms to be mechanically ventilated with non-sparking fans to reduce flammable vapors. The ventilation system should provide at least 20 air changes per hour based on the room's gross volume. Ventilation inlets and outlets should be located away from cargo pump room openings.
- Before entering a cargo pump room, check the atmosphere for oxygen content and cargo vapors. While people are inside, ventilation should be continuous and the atmosphere should be monitored at regular intervals using personal multi-gas detectors.
- Cargo pump rooms should have bilge level monitoring devices and alarms in appropriate locations.
- Consider safer venting configurations for VASS collection tanks, such as venting to the main deck or a slop tank.
- Use direct welding, flanges, threaded joints, or mechanical joints that meet international standards or are proven suitable for their intended purpose. Heat treat (anneal) all copper and aluminum-brass piping and provide enough support to prevent damage from vibration. You may also want to consider replacing the piping with steel.
- Ensure that all component locking devices, such as spring and tab washers and locking wires, are present and in use.
INERT GAS SYSTEM-https://blog.naver.com/hyo3137/220267840719
메인 갑판의 앞쪽 끝부분은 선적작업중 불활성 가스를 정기적으로 내뿜는 장치이며, 선적 작업중 화물이 실어짐에 따라 발라스트는 동시에 선체밖
- https://www.wartsila.com/encyclopedia/term/inert-gas-system
CRUDE OIL WASHING SYSTEM
PREVENTION OF EXPLOSION FOR OIL & CHEMICAL Tanker
1.
2.
ISGOOT 규정- https://blog.naver.com/mnclude/220043245343
ISGOTT(International Safety Guide for Oil Tankers and Terminals) ... 규정 (The Provision of Gas Measuring Instrument)
저인화점연료선박 규칙저인화점연료선박 적용지침
https://www.krs.co.kr/KRRules/KRRules2022/data/data_other/korean/rb14k000.pdf
VAPOUR EMITTION CONTROL SYSTEM
- http://prosave.co.kr/kor/products/vapor_emission_control_system.html
BALLAST PIPING SYSTEM
선박 평형수 시스템 (Ballast system)https://www.gfps.com/ko-kr/markets-we-serve/marine/ballast-system.html
CARGO TANK HEATING SYSTEM
화물 난방
Framo 데크 장착형 카고 히터는 탱크 내부 가열 코일이 필요 없습니다. 카고 탱크 내부는 코일, 브래킷 및 클램프가 없는 플러시 탱크 탑으로 만들 수 있습니다. 플러시 탱크 탑은 탱크에 남아 있는 카고가 적어 더 빠른 스트리핑이 용이합니다. 카고 탱크 세척은 세척수 소비가 적고 슬러그 처리가 적어 더 빨리 수행할 수 있습니다.
FIRE FIGHTING SYSTEM- 소방 시스템, 화재 진압 시스템
- A fire fighting system is a set of equipment, procedures, and measures that help detect, control, and extinguish fires to prevent damage to property and save lives. Fire fighting systems are important because they can reduce the risk of injuries, minimize property damage, and ensure the safety of building occupants.
- https://fire.nv.gov/uploadedfiles/firenvgov/content/bureaus/FST/4-ifipp-PSsm.pdf
- CO2 , HIGH EXPANSION FOAM FIRE FIGHTING SYSTEM
- High expansion foam test in fuel cell-https://www.youtube.com/watch?v=P35JR-ZdQb4
- 소방원 장구: 소방원장구(F.M.O). FIREMAN'S OUTFIT, 파이어맨즈아웃핏은 소방원 장구를 총칭하며, 소방관이 화재 진압 시 착용하는 모든 장비와 도구를 뜻한다.
선박의 소화장비(F.F.A) 관련 용어 - SEAMAN LIFE
- https://blog.naver.com/kangresung/221864289470
- https://www.law.go.kr/LSW/lsInfoP.do?lsiSeq=42177#0000
- https://www.e-jamet.org/xml/09013/09013.pdf
DUAL FUEL OIL TANKER-https://www.nyk.com/english/
https://www.nyk.com/english/news/2022/20220803_02.html
ESG : https://www.nyk.com/english/profile/pdf/sail_green_2026.pdf
NYK의 계열사인 Knutsen NYK Offshore Tankers AS, 2 가 발주한 듀얼 연료 LNG(액화천연가스) 셔틀 탱커 1호가 8월 2일 대우조선해양에 인도됐습니다.선박의 이름은 '프리다 크누센(Frida Knutsen)'입니다. 셔틀 탱커는 Ente Nazionale Idrocarburi SpA(ENI)의 자회사인 ENI Trade & Biofuels SpA에 전세되어 북해와 바렌츠해에서 원유 수송에 투입될 예정입니다. 이 선박은 중유뿐만 아니라 LNG도 사용할 수 있는 KNOT 최초의 듀얼 연료 셔틀 탱커입니다.기존의 원유 연료보다 환경 친화적인 LNG 연료를 사용하고 VOC 회수 시스템 4 과 에너지 저장 시스템 5을 장착해 온실가스 배출을 줄일 예정입니다. 2021년 2월, NYK는 ESG를 회사의 경영 전략에 더욱 통합하고 사업 활동을 통해 SDGs 달성에 기여하는 활동을 촉진하는 것을 목표로 하는 "NYK 그룹 ESG 스토리"를 발표했습니다. 올해 3월, NYK는 "NYK 그룹 ESG 스토리"에 명시된 그룹의 경영 전략에 ESG를 통합하기 위한 이니셔티브를 소개하고 장기적인 관점에서 그룹의 지속 가능한 성장 전략에 대한 일부 설명을 제공하는 업데이트된 "NYK 그룹 ESG 스토리 2022"를 발표했습니다. NYK 그룹은 ESG 경영을 강력히 촉진하기 위해 저탄소 해양 연료를 촉진하여 지속 가능한 솔루션 제공자로서 새로운 가치 창출을 촉진할 것입니다. <선박 세부 사항> 전체 길이: 277.54m 폭: 46m 총 톤수: 85,504톤 조선소: 대우조선해양(주) 국기: 노르웨이 국제선박등록번호 6
IBC CODE- IBC 코드는 위험화학품을 벌크로 운송하는 선박의 구조와 설비에 관한 국제 코드인 International Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Dangerous Chemicals in Bulk의 약자입니다. IBC 코드는 1986년 이후 건조된 선박은 제17장에 명시된 물질에 대한 IBC 규약을 따라야 하며, 선박의 설계, 건설, 장비, 작동에 대한 요구 사항을 포함합니다. 2004년 10월에는 MARPOL Annex II의 변경 사항을 반영하여 IBC 코드가 개정되었으며, 유해 물질 작업 그룹 평가에 따른 선박 유형 및 운송 요구 사항, 잠재적 해양 오염 물질로서의 특성에 관한 특정 제품의 분류 등이 개정되었습니다.
kr-con v-22 :
https://www.krs.co.kr/kor/Content/CF_View.aspx?MRID=256&URID=255
- IMO 협약 데이터베이스
- KR-CON은 방대한 IMO 협약 문서를 수록하고 있는 전자 문서입니다.
- KR-CON이 제공하는 다양한 사용자 편의 기능을 통하여 IMO 문서를 보다 쉽게 이해할 수 있습니다.
- 마우스 클릭만으로 사용자는 모든 IMO 문서를 열람할 수 있으며 특정 선박에 적용되는 규칙을 확인할 수 있습니다.
- 또한 강력한 검색엔진으로 원하는 문서를 “신속 · 정확”하게 열람할 수 있습니다.
IBC CODE 화물 특별요건
https://www.imo.org/en/OurWork/Safety/Pages/IBC-Code.aspx
- https://www.kfpa.or.kr/mem/pdf_file/F/241/F241_1.pdf
- https://m.cafe.daum.net/jude0601/2kVZ/107
IBC CODE (International Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Dangerous Chemicals in Bulk)
IBC CODE (International Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Dangerous Chemicals in Bulk. 위험화학품 산적운송선박의 구조 및 설비를 위한 국제코드)
▶관련RULE:
*SOLAS VII – CARRIAGE OF DANGEROUS GOODS
*MARPOL ANNEX II – RESOLUTIONS FOR THE CONTROL OF POLLUTION BY NOXIOUS LIQUID SUBSTANCE IN BULK
*RES. MEPC.19(22) - applies to ships built after 1 July 1986.
*IMO web site에 나오는 IBC CODE http://www.imo.org/OurWork/Environment/PollutionPrevention/ChemicalPollution/Pages/IBCCode.aspx
1. INDEX
Chap1 : General 일반사항
Chap.2 : Ship Survival Capability and Location of Cargo Tank 선박의 생존능력 및 화물탱크의 배치
Chap.3 : Ship Arrangements 선체배치
Chap.4 : Cargo Containment 화물격납설비
Chap.5 : Cargo Transfer 화물의 이송
Chap.6 : Materials of Construction, Protective Linings and Coatings 구조부의 재료, 보호 라이닝 및 도장
Chap.7 : Cargo Temperature Control 화물온도제어
Chap.8 : Cargo Tank Venting and Gas-Freeing Arrangements 화물탱크 벤트 및 가스프리장치
Chap.9 : Environmental Control 환경제어
Chap.10 : Electric Installation 전기설비
Chap.11 : Fire Protection and Fire Extinction 방화 및 소화
Chap.12 : Mechanical Ventilation in the Cargo Area 화물구역내의 기계식 통풍장치
Chap.13 : Instrumentation 계기
Chap.14 : Personnel Protection 인신보호
Chap.15 : Special Requirements 특별요건
Chap.16 : Operational Requirements 작업요건
Chap.17 : Summary of Mimimum Requirements 최저요건 일람표
Chap.18 : List of Chemicals to Which the Code Does Not Apply 이 코드의 적용을 받지 아니하는 화물 일람표
Chap.19 : Index of Products Carried in Bulk 산적 운송되는 화물 목록
Chap.20 : Transport of Liquid Chemical Wastes 액체화학 폐기물의 운송
Chap.21 : Criteria for Assigning Carriage Requirements for Products Subject to the IBC IBC CODE의 적용을 받는 화물에 대한 운송요건을 지정하는 기준
Chap.17 : Summary of Mimimum Requirements EXPLANATORY NOTES
Product name (column a) | The product name shall be used in the shipping document for any cargo offered for bulk shipments. Any additional name may be included in brackets after the product name. In some cases, the product names are not identical with the names given in previous issues of the Code | |
UN Number (column b) | Deleted | |
Pollution Category (column c) | The letter X, Y, Z means the Pollution Category assigned to each product under MARPOL Annex II | |
Hazards (column d) | "S" means that the product is included in the Code because of its safety hazards; "P" means that the product is included in the Code because of its pollution hazards; and "S/P" means that the product is included in the Code because of both its safety and pollution hazards | |
Ship type (column e) | 1: ship type 1 (2.1.2.1) 2: ship type 2 (2.1.2.2) 3: ship type 3 (2.1.2.3) | |
Tank type (column f) | 1: independent tank (4.1.1) 2: integral tank (4.1.2) G: gravity tank (4.1.3) P: pressure tank (4.1.4) | |
Tank vents (column g) | Cont.: controlled venting Open: open venting | |
Tank environmental control (column h) | Inert: inerting (9.1.2.1) Pad: liquid or gas padding (9.1.2.2) Dry: drying (9.1.2.3) Vent: natural or forced ventilation (9.1.2.4) No: no special requirements under this Code | |
Electrical equipment (column i) | Temperature classes (i') Apparatus group (i'') Flashpoint (i''') | T1 to T6 ? indicates no requirements blank no information IIA, IIB or IIC: ? indicates no requirements blank no information Yes: flashpoint exceeding 60°C (10.1.6) No: flashpoint not exceeding 60°C (10.1.6) NF: non-flammable product (10.1.6) |
Gauging (column j) | O: open gauging (13.1.1.1) R: restricted gauging (13.1.1.2) C: closed gauging (13.1.1.3) | |
Vapour detection (column k) | F: flammable vapours T: toxic vapours No: indicates no special requirements under this Code | |
Fire protection (column l) | A: alcohol-resistant foam or multi-purpose foam B: regular foam; encompasses all foams that are not of an alcohol-resistant type, including fluoro-protein and aqueous-film-forming foam (AFFF) C: water-spray D: dry chemical No: no special requirements under this Code | |
Materials of construction (column m) | Deleted | |
Emergency equipment (column n) | Yes: see 14.3.1 No: no special requirements under this Code | |
Specific and operational requirements (column o) | When specific reference is made to chapters 15 and/or 16, these requirements shall be additional to the requirements in any other column |
IGF Code
The International Code of Safety for Ships using Gases or other Low-flashpoint Fuels (IGF Code) provides an international standard for ships, other than vessels covered by the IGC Code, operating with gas or low-flashpoint liquids as fuel.
===> 회원가입(KR)https://www.krs.co.kr/kor/Member/Kor_Info.aspx 7.23/ giri~/c~@
PLAN & MANUAL
- SOPEP & SMPEP- https://www.krs.co.kr/kor/BBS/BF_Main.aspx?MRID=282&URID=76
- Stands for Shipboard Oil Pollution Emergency Plan. It's a written guide that outlines initial responses to oil spills on ships. SOPEPs are required by MARPOL Annex I Regulation 37 for oil tankers over 150 gross tons and other ships over 400 gross tons.
- Stands for Shipboard Marine Pollution Emergency Plan. SOPEPs and SMPEPs often have similar content, so they can be combined into one plan for practical purposes in an emergency. When combined, the plan should be called a Shipboard Marine Pollution Emergency Plan (SMPEP).
- VECS Manual- https://maritimeexpert.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/08/vcs-manual.pdf
- VOC Manual-https://sqemarine.com/product/volatile-organic-compounds-voc-manual/
- P & A Manual- https://sqemarine.com/product/procedures-arrangements-pa-manual/
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